همه ما می‌دانیم که ساخت بازی‌های ویدیویی اونم با فشار دست های اساتید کار ساده‌ای نیست. تقریبا تمامی بازی‌هایی که ساخته می‌شوند بلخره از یه نقطه ای با مشکلاتی مواجه می‌شوند که ما اصلا از آن‌ تنها خبر نداریم بلکه ممکنه بعد هام اون هارو کشف کنیم و به خاطر این مشکلات ممکن است که هرگز هم منتشر نشوند. بازی‌های زیادی هستند که ساختشان متوقف می‌شود و هرگز روشنایی داغ روز را نمی‌بینند؛

اما هدف ما این است که از میان این بازی‌ها بهترین بازی هایی که تولیدشان لغو شد را پیدا کنیم. درست است که ساخت بازی‌های ویدیویی یک هنر محسوب می‌شود (یا حداقل باید بشود)، اما در کنار آن یک منبع درآمد و صنعتی اقتصادی هم هست. به همین دلیل، جدا از هر صفتی، استودیو‌های ساخت بازی باید سوددهی هم داشته باشند. گاهی اوقات منتشر کننده‌های بازی‌های ویدیویی تصمیم می‌گیرند که به جای تزریق پول بیشتر به یک بازی‌ای که قرار نیست سود خاصی داشته باشد، ساخت آن ها را به صورت سوسکی متوقف کنند. البته این تمامی ماجرا نیست.

 

 

Prey 2

وقتی که در مورد Prey صحبت می‌کنیم، خیلی از افراد به نسخه موفق سال ۲۰۱۷ آن فکر می‌کنند. چیزی که اکثر افراد نمی‌دانند این است که استودیو Human Head می‌خواست یک بازی جدید Prey را برای ادامه عنوان اولیه این مجموعه که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، بسازد. ساخت این بازی در سال ۲۰۰۹ شروع شد و قرار بود که یک بازی جهان باز باشد و ناشر آن هم استودیو مشهور بتسدا بود.

در سال ۲۰۱۴، بتسدا اعلام کرد که Prey 2 کنسل شد و کار روی آن به طور کلی متوقف شده است. طبق صحبت‌‌های بتسدا، دلیل لغو تولید این بازی این بود که فکر نمی‌کردند طرفدارانش از این بازی راضی باشند و این استودیو را منفور‌تر می‌کند.

Batman: The Dark Knight

بله درست می‌بینید، دقیقا بازی همان بتمن با همان عنوان. در سال ۲۰۰۸ استودیو EA می‌خواست که یک بازی بر اساس همان فیلم کریستوفر نولان بسازد. استودیویی که روی این پروژه کار می‌کرد Pandemic Studios بود و می‌خواست که یک بازی جهان باز بتمن بسازد. این بازی در نهایت می‌توانست یک چیزی مشابه مجموعه تامو جری آرکهام امروزی شود.

بزرگ‌ترین مشکلی که ساخت این بازی را تهدید می‌کرد موتورش بود. موتور این بازی Odin Engine بود و توانایی تحلیل تمامی ویژگی‌های بازی را نداشت. قبل از انتخاب موتور بازی، این استودیو قسمت قابل توجهی از بازی را ساخت؛ ولی وقتی می‌خواستند بازی را بر روی این موتور انتقال دهند با مشکل مواجه شدند. بازی اصلی پایداری و ثبات نداشت و سرعت آن بسیار پایین بود. به همین دلایل استودیو EA در همان سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت که به ساخت این بازی پایان دهد. با توجه به هزینه‌ها، این لغو تولید بازی برای EA نزدیک به 100 میلیون دلار بی زبون ضرر به همراه داشت.

Tom Clancy’s Rainbow Six: Patriots

قبل از انتشار بازی Rainbow Six Siege که الان بیش از 70 میلیون (درود بر مردانگیش) بازیکن دارد، استودیو Ubisoft روی عنوانی به نام Tom Clancy’s Rainbow Six Patriots کار می‌کرد. این بازی قرار بود که بر روی کنسول‌های Xbox و PlayStation نسل‌های هفتم و هشتم منتشر شود. متاسفانه این بازی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد؛ بزرگ‌ترین مشکلش هم تعویض موتور گرافیکی بازی در جریان ساخت آن بود.

با نزدیک شدن زمان انتشار کنسول‌های PS4 و Xbox One، تیم توسعه‌دهنده‌ بازی تصمیم گرفتند که از این شرایط استفاده کنند و بازی Patriots را به این کنسول‌ها انتقال دهند. در نهایت استودیو یوبیسافت تصمیم گرفت که به جای این انتقال، کلا یک بازی جدید بسازند. همین تصمیم اجرا هم شد و در نهایت یک بازی با نام Rainbow Six Siege وارد بازار شد. این کار یوبیسافت، با توجه به محبوبیت بازی Siege، شاید یکی از بهترین تصمیمات تاریخ این صنعت باشد.