تفاوت بزرگ پلی استیشن پلاس با گیم پس

با این که سرویس‌های پلی استیشن و گیم پس آنچنان رقابت شدیدی با یکدیگر ندارند، اما هر دو آن‌ها با دریافت هزینه‌ اشتراک، امکان تجربه کردن‌ صدها بازی، بدون نیاز به خرید جداگانه‌ را برای گیمرها فراهم می‌کنند. اما تفاوت‌هایی بین نوع سرویس‌دهی‌ پلی استیشن پلاس و گیم پس وجود دارد. یکی از تفاوت‌های بزرگ این دو سرویس این است که کمپانی مایکروسافت یکایک بازی‌های انحصاری فرست پارتی ایکس باکس که توسط تیم اختصاصی آن ساخته شده‌اند را از روزی که عرضه می‌شوند، بر روی سرویس گیم پس قرار می‌دهد. اما سونی تاکنون چنین امکانی را در دستور کار خود قرار نداده است. برای انتخاب سرویس بهتر، شناخت ویژگی‌های این سرویس‌ها لازم است. از این رو، در این مطلب به مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس می‌پردازیم.

تفاوت بزرگ پلی استیشن پلاس با گیم پس | گیماتو

مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس از جوانب مختلف

هر دوی شرکت‌های سونی و مایکروسافت با سرویس‌های مختص خود، امکانات و تخفیفات ویژه‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. اما با توجه به آمار و ارقام در مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس، شرکت سونی از نظر امتیازاتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، عملکرد بهتری داشته است. مایکروسافت نیز اخیرا پروژه Moorcroft را معرفی کرده است. این پروژه دموی انتخابی بازی‌هایی که قرار است در آینده منتشر شوند را برای تجربه نوع بازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس از جوانب مختلفی با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

۱. مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس از نظر تنوع و کیفیت بازی‌ها

اولین نکته‌ای که در مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس توجه کاربران را به خود جلب می‌کند،‌ تنوع و تعداد بازی‌ها است. نظرات کاربران هر دو سرویس در این زمینه متفاوت است. عملکرد سرویس گیم پس به این صورت است که این سرویس به‌صورت ماهانه و مستمر عناوین جدیدی از بازی‌ها را به مجموعه‌ بازی‌های خود اضافه کرده و از سوی دیگر، بازی‌هایی را نیز حذف می‌کند. بازی‌هایی که در سرویس گیم پس در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، عموما بازی‌های روز و منتخب ایکس باکس و استودیوهای ترد پارتی هستند. کاربران سرویس گیم پس، برخلاف پلی استیشن پلاس برای تجربه‌ عناوین کلاسیک نیازی به استریم بازی‌ها نخواهند داشت. همچنین کاربران این سرویس دسترسی کامل به آرشیو بازی‌های EA Play نیز دارند.

در مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با  گیم پس، می‌توان گفت که پلی استیشن پلاس آرشیو بزرگ‌تری از عناوین کلاسیک و همچنین بازی‌های نسل هشتمی و نهمی را نسبت به گیم پس، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این آرشیو مشهورترین عناوین سونی و تردپارتی از گذشته تا به امروز را در بر می‌گیرد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در گران‌ترین سطح سرویس پلی استیشن پلاس نیز کاربران به بازی‌های جدید و انحصاری AAA سونی دسترسی ندارند و عناوین جدید هرگز در این سرویس عرضه نمی‌شوند. همچنین در برخی عناوین کلاسیک صرفا گزینه‌ استریم کلاود برای کاربران وجود دارد.

مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس از نظر تنوع و کیفیت بازی‌ها | گیماتو

۲. تفاوت قیمت بین سرویس‌های پلی استیشن پلاس و گیم پس

کمپانی سونی سرویس پلی استیشن پلاس جدید را به‌صورت سه اشتراک اسنشال، اکسترا و پریمیوم ارائه کرده است. مایکروستافت نیز سرویس گیم پس خود را به‌صورت سه اشتراک ایکس باکس گیم پس، پی سی گیم پس و گیم پس آلتیمیت عرضه می‌کند. خرید اشتراک‌های گیم پس فقط به دو صورت ماهانه و سه‌ماهه امکان‌پذیر است.

کمپانی سونی نیز اشتراک‌های سرویس پلی استیشن پلاس را به سه شکل ماهانه، سه‌ماهه و سالانه به فروش می‌رساند. برای مثال هزینه خرید سرویس یک ساله گیم پس آلتیمیت، مبلغی حدود ۱۸۰ دلار است. از سوی دیگر سرویس‌های یک ساله پلی استیشن پلاس اکسترا و پریمیوم با قیمت‌های ۱۰۰ و ۱۲۰ دلار به‌ فروش می‌رسند. از این رو، سرویس‌های پلاس نسبت به گیم پس برای اکانت‌های طولانی مدت، ارزان‌تر هستند.

۳. کیفیت استریم بازی‌ها؛ یکی دیگر از ملاک‌های مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس

امکان استریم بازی‎ها در سرویس گیم پس تنها در نسخه آلتیمیت آن و با پرداخت ۱۴.۹۹ دلار ماهیانه برای کاربران امکان‌پذیر است. این سرویس در مرحله‌ بتا قرار دارد و عناوین محدودتری را نسبت به پلی استیشن پلاس شامل می‌شود. گیم پس به ترتیب سرعت‌های ۱۰ و ۲۰ مگابیت ‌بر ثانیه (mbps) را روی موبایل و کنسول یا پی‌سی توصیه می‌کند.

از سوی دیگر، با خرید اشتراک پریمیوم پلی استیشن پلاس، کاربران امکان‌ استفاده از سرویس‌های استریم با کیفیت نه چندان بهتری نسبت به گیم‌ پس را خواهند داشت. بیشتر عناوینی که روی این سرویس قابل استریم کردن هستند، بازی‌های کلاسیک پلی استیشن می‌باشند و این سرویس امکان استریم رو پلتفرم موبایل را فراهم نمی‌کند.

کیفیت استریم بازی‌ها؛ یکی دیگر از ملاک‌های مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس | گیماتو

۴. پشتیبانی از بازی‌های قدیمی روی کنسول‌های جدید

یکی دیگر از ملاک‌های مقایسه سرویس‌های سرویس پلی استیشن پلاس با گیم پس، امکان پشتیبانی آن‌ها از بازی‌های قدیمی روی کنسول‌های نسل جدید است. سرویس پلاس تعداد زیادی از بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 را در بسترهای اکسترا و پریمیوم و در قالب یک آرشیو بزرگ که مدام به‌روزرسانی می‌شود، در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

البته کاربران با خرید سرویس اسنشال پلی استیشن پلاس نیز هر ماه حداقل دو بازی رایگان دریافت می‌کنند. همچنین آن‌ها امکان دسترسی به تمام بازی‌هایی که در مقطعی روی سرویس پلاس رایگان شدند و کاربران آن‌ها را دریافت کردند؛ از جمله چند بازی حاضر در کالکشن پلی استیشن پلاس را دارند.

سرویس‌های ایکس باکس و آلتیمیت گیم پس نیز تعداد زیادی از بازی‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس‌های سری ایکس و سری اس را در قالب یک آرشیو بزرگ که مرتبا به‌روزرسانی می‌شود، در دسترس کاربران خود قرار داده است.

در مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس  با گیم پس از نظر پشتیبانی، باید اشاره کرد که اکانت پریمیوم پلی استیشن پلاس از بازی‌های کنسول PS1، کنسول PS2 و کنسول PSP روی کنسول‌های PS4 و PS5 به‌صورت نیتیو پشتیبانی می‌کند. همچنین کاربران با خرید این اکانت، از پشتیبانی ابری از بازی‌های کنسول PS3 روی کنسول‌های PS4 و PS5 بهره‌مند خواهند شد. ایکس باکس گیم پس و گیم پس آلتیمیت نیز از بازی‌های اولین کنسول ایکس باکس و ایکس باکس 360  روی کنسول‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس‌های سری ایکس و سری اس به‌صورت نیتیو پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از بازی‌های قدیمی روی کنسول‌های جدید | گیماتو

برتری هر یک از سرویس‌های پلاس و گیم پس در زمینه‌های مختلف

در مقایسه سرویس‌های پلی استیشن پلاس با گیم پس دریافتیم که هر یک از این سرویس‌ها در یکی از زمینه‌ها نسبت به دیگری برتری دارند. اما نکته‌ای قابل تامل که در این میان وجود دارد این است که با توجه به ارائه خدمات سرویس‌های پلاس و گیم پس به کنسول‌های بازی متفاوت از یکدیگر، این سرویس‌ها رقابت چندانی با هم ندارند. از این رو، این سرویس‌ها با اضافه کردن امکانات بیشتر تنها به‌دنبال افزایش فروش اکانت‌های خود هستند و در این میان معمولا گوی سبقت دست نخورده باقی می‌ماند.